Plan détaillé du cours :
Module INTRODUCTION :
Temps estimé pour compléter le module : 25 minutes
- Introduction
- La science ouverte, un enjeu stratégique pour les universités (vidéo)
- Les jeunes chercheur-euses et la science ouverte (vidéo)
- Projet pédagogique
- Langues et accessibilité
- Contenus complémentaires
- Licences et réutilisation des contenus
- Forum de discussion
- Plan du cours
Module PUBLICATION :
Temps nécessaire pour compléter le module : 3 heures
Séquence 02 : lire, publier et archiver en libre accès
- Introduction
- L'article de revue, modèle dominant de la publication? (vidéo)
- L'économie de l'édition académique
- Le prix de la littérature académique (vidéo)
- Le coût réel de la production d'un article (vidéo) (COMPLÉMENTAIRE)
- Le métier d'éditrice scientifique (vidéo) (COMPLÉMENTAIRE)
- Rapport de force entre institutions publiques et éditeurs privés (vidéos)
- Politiques institutionnelles de libre accès, obligations et incitations
- Introduction
- Typologie de l'Open Access (vidéo)
- Typologie de l'Open Access (infographie)
- Publier en libre accès : craintes et avantages (vidéo)
- Publication en libre accès, une adhésion variable selon les disciplines (vidéo) (COMPLÉMENTAIRE)
- Archiver ses publications en libre accès (vidéo)
- Déposer dans HAL, mode d'emploi
- Connaître et conserver son droit d'auteur
- En pratique, quelques outils autour du libre accès
Séquence 03 : construire l'avenir de la publication (COMPLÉMENTAIRE)
- Introduction (COMPLÉMENTAIRE)
- Les modèles de diffusion des savoirs à travers l'Histoire (vidéo) (COMPLÉMENTAIRE)
- La diffusion des savoirs à travers l'Histoire (infographie) (COMPLÉMENTAIRE)
- Diversifier l'écosystème de l'édition scientifique (vidéo) (COMPLÉMENTAIRE)
- Reprendre le contrôle de l'édition (vidéo) (COMPLÉMENTAIRE)
- Presses et éditions publiques (vidéos) (COMPLÉMENTAIRE)
- Repenser la revue (vidéos) (COMPLÉMENTAIRE)
Quiz et exercices du module
Module DONNÉES DE LA RECHERCHE :
Temps nécessaire pour compléter le module : 2 heures
Séquence 02 : aspects juridiques de l'ouverture des données
- Introduction
- Données de la recherche, de quoi parle-t-on? (vidéo)
- Les enjeux de l'ouverture des données de recherche (vidéo)
- Introduction
- Les données de la recherche sont des données publiques (vidéo)
- Les régimes juridiques des données (vidéo)
- Les régimes juridiques des données
- Les licences pour ouvrir les données
Séquence 03 : gérer et ouvrir ses données
- Introduction
- Cycle et plan de gestion des données (vidéo)
- Le cycle des données de la recherche (infographie)
- Comment ouvrir ses données ? Perspectives de jeunes chercheurs (vidéo)
- Ouvrir ses données : les bonnes pratiques
- R Open Science (vidéos) (COMPLÉMENTAIRE)
Séquence 04 : défis à relever et freins à l'ouverture
- Introduction
- Les entrepôts de données, quels défis ? (vidéo)
- Les difficultés de l'ouverture des données pour les chercheurs (vidéo)
- Ouverture et qualité des données (vidéo) (COMPLÉMENTAIRE)
- Ouvrir ses données, retour d'expérience en écologie (vidéo) (COMPLÉMENTAIRE)
Quiz et exercices du module
Module ÉVALUATION, CONFIANCE, INTÉGRITÉ :
Temps nécessaire pour compléter le module : 1 heure et 15 minutes
Séquence 02 : la science ouverte dans l'évaluation des chercheur-euses
- Introduction
- État des lieux de l'évaluation par les pairs (vidéo)
- L'Open Peer Review : de quoi parle-t-on ?
- Vers l'Open Peer Review (vidéo)
- Peer Community In, découpler évaluation et publication (vidéo)
- Introduction
- Les principaux indicateurs bibliométriques
- En finir avec le mésusage de la bibliométrie (vidéo)
- Comment faire entrer la science ouverte dans l'évaluation de la recherche ? (vidéo)
Séquence 03 : science ouverte, science intègre
- Introduction
- Intégrité scientifique, de quoi parle-t-on ? (vidéo)
- Typologie des manquements à l'intégrité scientifique (infographie)
- Les enjeux systémiques de l'intégrité scientifique (vidéo)
- Science ouverte et intégrité scientifique (vidéo)
Quiz et exercices du module
Module SCIENCES PARTICIPATIVES :
Temps nécessaire pour compléter le module : 1 heure et 15 minutes
Séquence 02 : diversité et portage de projets en sciences participatives
- Introduction
- Les sciences participatives, qu'est-ce que c'est? (vidéo)
- Chercheur-euses et publics, des apports mutuels (vidéo)
- Introduction
- Une grande diversité de projets (infographie)
- Réseau métier (vidéo)
- Une thèse en sciences participatives (vidéo)
Quiz et exercices du module
Module complémentaire SCIENCES ET SOCIÉTÉ :
Temps nécessaire pour compléter le module : 45 minutes
Séquence 02 : sciences et sociétés à l'ère de la science ouverte (COMPLÉMENTAIRE)
- Introduction (COMPLÉMENTAIRE)
- Le contrat social des sciences (vidéo) (COMPLÉMENTAIRE)
- Sciences en société, entre dons et restitutions (vidéo) (COMPLÉMENTAIRE)
- La frontière questionnée (vidéo) (COMPLÉMENTAIRE)
- Introduction (COMPLÉMENTAIRE)
- Les origines complexes de la science ouverte (vidéo) (COMPLÉMENTAIRE)
- Vers les communs de la connaissance (vidéo) (COMPLÉMENTAIRE)
Module PERSPECTIVES :
Temps nécessaire pour compléter le module : 30 minutes
- Introduction
- Continuer la recherche ? (vidéo)
- Recommandations aux doctorants (vidéo)
Detailed map of the course :
INTRODUCTION module :
Time required to complete this module : 25 minutes
Welcome to the Sorbonne University Alliance Open Science MOOC
Sequence 01 : Open Science and its challenges
- Introduction
- Open Science, a strategic challenge for universities (video)
- Young researchers and Open Science (video)
Sequence 02 : scope of the MOOC and user guide
- Educational project
- Language and accessibility
- Supplementary material
- Licencing and reuse of course content
- Discussion forum
- Table of content
PUBLICATION module :
Time required to complete this module : 3 hours
Sequence 01 : the current model of academic publishing
- Introduction
- The journal article, dominant model of publication ? (video)
- The economics of academic publishing
- The price of academic literature (video)
- The actual cost of producing an academic paper (SUPPLEMENTARY)
- The trade of academic editing (SUPPLEMENTARY)
- The tense relationship between research institutions and commercial publishers (video)
- Institutional Open Access policies, obligations and incentives
Sequence 02 : reading, publishing and archiving under Open Access
Sequence 03 : building up the future of academic publishing (SUPPLEMENTARY)
- Introduction
- A typology of Open Access (video)
- A typology of Open Access (infographic)
- Open Access publishing, fears and benefits
- Open Access publishing, different rates in different fields (video)
- Archiving your publications in open repositories
- Archiving in HAL, practical guide
- Knowing and retaining your rights as an author
- Practical tools of Open Access
- Introduction (SUPPLEMENTARY)
- Knowledge dissemination models throughout History (video) (SUPPLEMENTARY)
- Knowledge dissemination throughout History (infographic) (SUPPLEMENTARY)
- Diversifying the ecosystem of academic publishing (video) (SUPPLEMENTARY)
- Taking back control of publishing (video) (SUPPLEMENTARY)
- University presses and public publishing (video) (SUPPLEMENTARY)
- Rethink journal-based publication (SUPPLEMENTARY)
Quizzes and exercice
RESEARCH DATA module :
Time required to complete this module : 2 hours
Sequence 01 : definitions and challenges
- Introduction
- What do we mean by "research data"? (video)
- Open Data issues and challenges (video)
Sequence 02 : the legal aspects of Open Data
- Introduction
- Research data is public data (video)
- Legal regimes for data (video)
- Legal regimes for data
- Licensing and database rights
Sequence 03 : manage and open your data
- Introduction
- Data cycle and management plan (video)
- The research data cycle (infographic)
- How to open up your data? Young researchers' perspectives (video)
- Opening up your data: good practices
- R Open Science (video) (SUPPLEMENTARY)
Sequence 04 : challenges and obstacles to opening up research data
- Introduction
- Data repositories and their challenges (video)
- Issues with Open Data, from researchers' perspective (video)
- Openness and data quality (video) (SUPPLEMENTARY)
- Openning up data, feedback from a researcher in ecology (video)
Quizzes and exercice
EVALUATION, TRUST, INTEGRITY module :
Time required to complete this module : 1 hour and 15 minutes
- Introduction
- The current state of peer review (video)
- What is Open Peer Review?
- Towards Open Peer Review? (video)
- Peer Community In, decoupling evaluation and publication (video)
Sequence 02 : Open Science and performance assessment
- Introduction
- The main bibliometric indicators
- Putting an end to the misuse of bibliometrics (video)
- How to bring open science into research evaluation? (video)
Sequence 03 : open science and scientific integrity
- Introduction
- Scientific Integrity: What are we talking about? (video)
- Infographic: Typology of breaches of scientific integrity
- Systemic Challenges of Scientific Integrity (video)
- Open science and scientific integrity (video)
Quizzes and exercices
CITIZEN SCIENCE module :
Time required to complete this module : 1 hour and 15 minutes
Introduction : conduct participatory research with citizensSequence 01 : definitions and challenges of citizen science
- Introduction
- What is citizen science? (video)
- Researchers and the public, mutual benefits (video)
Sequence 02 : projects diversity and management in citizen science
Quizzes and exercices
- Introduction
- A wide variety of projects (infographic)
- A professional network for citizen science project managers (video)
- A PhD thesis involving citizen science? (video)
SCIENCE AND SOCIETY supplementary module :
Time required to complete this module : 45 minutes
Séquence 01 : Science and society throughout History (SUPPLEMENTARY)
- Introduction (SUPPLEMENTARY)
- The social contract of science (video) (SUPPLEMENTARY)
- Science in society, contribution and restitution (video) (SUPPLEMENTARY)
- Questioning boundaries (video) (SUPPLEMENTARY)
Séquence 02 : sciences and society in the age of Open Science (SUPPLEMENTARY)
- Introduction (SUPPLEMENTARY)
- The complex origins of Open Science (video) (SUPPLEMENTARY)
- Towards the knowledge commons (video) (SUPPLEMENTARY)
PERSPECTIVES module :
Time required to complete this module : 30 minutes
Single sequence : staying in academia ? Advice to young researchers
- Introduction
- Stayig in academia? (video)
- Advice to young researchers (video)