Archive 07/10/2020.

:sos: A problem to access Forum or TP activities?

MarieCollin

Version française dessous

At the moment, we are facing technical problems to access to the MOOC Forum and TP activities from the Fun-Mooc platform with Chrome or Safari on some operating systems.

We are working on the issue. In the meantime, here are the workarounds.

ACCESS TO THE FORUM : 3 solutions

Solution 1 - Use the Firefox browser

Solution 2 - If the problem is not solved with Firefox, access directly to the MOOC Forum without the FUN platform as follows:

  • Install Mozilla Firefox on your computer if you haven’t done it yet
  • Log in Mooc on the Fun-Mooc platform using Mozilla Firefox
  • Go to the forum (" FORUM " button at the top of the page or in the last tab of each sequence)
  • Create a password from the frame where the forum is displayed :
    • Click on your profile picture then on the little wheel
    • Click on the “Preferences” red tab
    • Choose “Account” on the left menu
    • Click on “Send Password Reset Email” button, on the main page, under the word “Password”.

As soon as you receive the email to reset your password, just follow its instructions !

Once the password is created, you will be able to access the forum directly, without going through the FUN platform, with the link : https://mooc-forums.inria.fr/moociot/

For later connections to the forum, use your Fun login (username or email address) and the password you previoulsy chose to log in to the forum.

Solution 3 - If you are using Chrome 80, it is necessary to modify the security level of cookies as follows:

  • Change the “SameSite by default cookies” parameter (=disabled)
    • from chrome, go to: chrome://flags/
    • change the “SameSite by default cookies” parameter to “disabled”.

For more information about this setting and its effects, you can read the article provided by Chromium Blog
SameSite Cookie Changes in February 2020: What You Need to Know
.

II - ACCESS TO TP ACTIVITIES

Solutions above should also resolve some of the encountered problems to access to TP activities.

Regarding problems of access to the notebook server, we’re investigating this “Spawn failed” mistake. We are not sure yet whether it is a browser-side problem or a problem related to the container that hosts the JupyterLab environment.
To help solving the problem, please let us know if this error occurs for you on all browsers, on the first launch or on every launch in the related topic Le serveur pour le Notebook du TP ne se lance pas.

We are truly sorry for the inconvenience.

Good continuation of MOOC to all of you!

The pedagogical team of the Internet of Things MOOC.

Version française

Nous rencontrons actuellement deux problèmes techniques pour l’accès au forum et aux activités TP du Mooc depuis FUN avec certains navigateurs (dont Chrome et Safari)

En attendant de résoudre le problème, voici des solutions de contournement.

I - ACCES AU FORUM : 3 solutions de contournement

Solution 1 - Utiliser le navigateur Firefox

Solution 2 - Si le problème n’est pas résolu avec Firefox, accès direct au forum en dehors de la plateforme FUN

  • installer si besoin Mozilla Firefox sur votre ordinateur

  • se connecter au Mooc depuis Mozilla Firefox

  • aller dans le forum (bouton “FORUM” en haut de la page ou dans le dernier onglet de chaque séquence)

  • créer un mot de passe depuis le cadre où est affiché le forum :

    • cliquez sur votre image de profil , puis sur la petite roue crantée !
    • cliquez sur l’onglet “Préférences” .
    • dans le menu de gauche, choisissez Compte
    • cliquez sur “Envoyer un courriel de réinitialisation du mot de passe” dans la page principale, sous la mention “Mot de passe”

Dès que vous recevrez le mail pour réinitialiser votre mot de passe, vous n’aurez qu’à suivre les instructions indiquées dans le mail !

Une fois le mot de passe créé, vous pourrez accéder au forum, sans passer par la plateforme FUN, depuis le lien : https://mooc-forums.inria.fr/moociot/

Par la suite, utilisez votre login FUN (identifiant ou adresse mail) et le mot de passe que vous avez choisi lors de la réinitialisation pour vous connecter au forum.

Solution 3 - Si vous utiliser Chrome 80 , il est nécessaire de modifier le niveau de sécurité des cookies

  • Modifier le paramètre “SameSite by default cookies” (=disabled) :

    • depuis chrome, aller à l’adresse : chrome://flags/
    • modifier le paramètre “SameSite by default cookies” en mettant la valeur “disabled”

Pour avoir des informations supplémentaires sur ce paramètres et ses effets, vous pouvez lire l’article fourni par Adobe Target Help Stratégies de cookie Google Chrome samesite.

II - ACCÈS AUX ACTIVITÉS TP

Les solutions ci-dessus devraient aussi résoudre certains des problèmes rencontrés pour l’accès aux TP.

Pour les problèmes d’accès au serveur des TP, nous sommes en train d’investiguer sur cette erreur “Spawn failed”.
Nous ne savons pas encore bien s’il s’agit d’un problème côté navigateur ou lié à l’instanciation du conteneur qui héberge votre environnement JupyterLab.
Pour aider à résoudre le problème, n’hésitez pas à nous signaler si cette erreur se reproduit pour vous sur tous les navigateurs, lors du premier lancement ou à chaque lancement dans le fil de discussion dédié Le serveur pour le Notebook du TP ne se lance pas.

Avec nos excuses pour ce désagrément.

Bonne continuation de MOOC à toutes et à tous !

L’équipe pédagogique du Mooc Internet of Things

MarieCollin
Pierre-Henry

Bonjour,

Je me connecte sans problème aux forum mais pas aux TP,
J’obtiens le log d’erreur:

Spawn failed: Server at http://172.20.0.20:8888/moociot/jupyter/user/c6f3d4f67f7cd260c6fd2665bac50bb9/ didn’t respond in 30 seconds

j’ai un score global de 78% sans avoir fait les TP ni l’evaluation par les pair

Es que dans l’état j’obtiendrai l’attestation ou est il obligatoire de valider l’ensemble des points?

MarieCollin

Bonjour,
En ce qui concerne l’évaluation, c’est le score final “Total” qui compte. Donc, oui, votre score vous permet d’obtenir l’attestation (à partir du 30 mai). Nous travaillons à une solution pour résoudre les problèmes d’accès aux TP pour certains d’entre vous. J’espère que cela vous permettra de faire aussi les TP.

MarieCollin

Access to TP activities

If you still can’t open the notebooks that allow you to complete the TP activities, it seems that the problem does not come from the browser or the OS.
It’s related to a bug on our side in the creation of the Jupyter user environment.
For your information, this one is created the first time you launch a notebook.

This bug affects only a few people. We are sorry for those who are stuck. In the meantime, you can continue to follow the Mooc and our IT engineer will let you know as soon as the bug is fixed.

Good continuation.

Accès aux activités TP

Si vous n’arrivez toujours pas à ouvrir les notebooks qui permettent de faire les activités TP, a priori, le problème ne semble pas venir du navigateur ni de l’OS.
Il y a un bug de notre côté à la création de l’environnement utilisateur Jupyter.
Pour information, celui-ci est créé lors du premier lancement d’un notebook.

Ce bug touche uniquement quelques personnes. Nous sommes désolés pour ceux qui sont bloqués. En attendant, vous pouvez continuer de suivre le Mooc et notre ingénieur informaticien vous préviendra dès que le bug sera corrigé.

Bonne continuation.

MarieCollin

Regarding “Spawn failed” access problem

We have just updated the platform with a patch that should solve the problems for users who encountered the error Spawn failed when accessing TPs.

The problem for those who had this error should now be fixed.

Good continuation.

Au sujet de l’erreur “Spawn failed”

Nous venons de mettre à jour la plateforme avec un patch qui devrait résoudre les problèmes pour les utilisateurs qui rencontraient l’erreur Spawn failed lors de l’accès aux TPs.

Le problème pour ceux qui avaient cette erreur devrait être maintenant résolu.

Bonne continuation.

brospars

Regarding access to the forum

We have just updated the forum to take into account the new chrome security policy and it should works accross all operating systems.
Unfortunately, the issue on Safari is a known bug on MacOs 10.14 (Mojave) and iOS 12 (https://stackoverflow.com/a/58652141/2765126). Sorry for the inconvenience.

Have a nice Mooc.

A propos de l’accès au forum

Nous venons de mettre à jour le forum pour prendre en compte les nouvelles règles de sécurité de Chrome. Le forum devrait être désormais accéssible sur Chrome sur toutes les plateformes. Malheureusement, concernant Safari il s’agit d’un bug connu sur MacOs 10.14 (Mojave) et iOS 12 (https://stackoverflow.com/a/58652141/2765126). Désolé pour le dérangement.

Bon Mooc.

vishalrathod

Dear sir,

You have already mentioned that you have updated the platform with a patch to solve the Spawn failed error. But I am still facing the same error while accessing the TP activities.

Regards,
Vishal

brospars

Hi,

Would you mind sharing a screenshot or your user id (funxxxxxxx) ?

vishalrathod

Hi,

My user id is “fun4347838c5d” if it is not changed.

vishalrathod

sorry i forgot to attach a screenshot of my screen in previous mail.

brospars

I see you’ve changed your mail address on the IoT-LAB platform, did you changed the password aswell ? This could prevent your container from setting up. If you want I can reset your IoT-LAB account.

vishalrathod

Actually, I have two account on IoT-LAB platform. One is with […]@gmail.com, which I have used from this course and another is […]@nitk.edu.in.

Sir, if possible then please reset it and let me know which account is linked.

Thanks
Vishal

brospars

The address email doesn’t matter for the purpose of this Mooc, a special account is created with a fake address mail and a generated username (fun4347838c5d in your case). You don’t need to edit this profile.
I have reset it. Can you retry and tell me if everything is fine ?

You still can use your personal account to keep using this platform afterwards.

PS : I edited your posts to prevent everyone to see your email addresses.
FIY : You can edit your posts by clicking the pencil icon (bottom right of your message).

micm

Bonjour.
Pour lire le forum avec Safari malgré le bug, il faut aller dans Préférences/Confidentialité et décocher “Empêcher le suivi …”. Même chose sur iPad dans Réglages/Safari.
Une fois le cookie enregistré, on peut cocher à nouveau l’option, sous réserve de se connecter avec le lien direct “mooc-forums.inria.fr/moociot/”.
Ca marche aussi pour le lab, sauf que là il faut que l’option soit obligatoirement décochée.

vishalrathod

Hello sir,

I am able to access the TP activities.

Thanks for resolving the issue.

Regards,
Vishal