At the moment, we are facing technical problems to access to the MOOC Forum and TP activities from the Fun-Mooc platform with Chrome or Safari on some operating systems.
We are working on the issue. In the meantime, here are the workarounds.
ACCESS TO THE FORUM : 3 solutions
Solution 1 - Use the Firefox browser
Solution 2 - If the problem is not solved with Firefox, access directly to the MOOC Forum without the FUN platform as follows:
- Install Mozilla Firefox on your computer if you haven’t done it yet
- Log in Mooc on the Fun-Mooc platform using Mozilla Firefox
- Go to the forum (" FORUM " button at the top of the page or in the last tab of each sequence)
- Create a password from the frame where the forum is displayed :
- Click on your profile picture
then on the little wheel
- Click on the “Preferences” red tab
- Choose “Account” on the left menu
- Click on “Send Password Reset Email” button, on the main page, under the word “Password”.
- Click on your profile picture
As soon as you receive the email to reset your password, just follow its instructions !
Once the password is created, you will be able to access the forum directly, without going through the FUN platform, with the link : https://mooc-forums.inria.fr/moociot/
For later connections to the forum, use your Fun login (username or email address) and the password you previoulsy chose to log in to the forum.
Solution 3 - If you are using Chrome 80, it is necessary to modify the security level of cookies as follows:
- Change the “SameSite by default cookies” parameter (=disabled)
- from chrome, go to: chrome://flags/
- change the “SameSite by default cookies” parameter to “disabled”.
For more information about this setting and its effects, you can read the article provided by Chromium Blog
SameSite Cookie Changes in February 2020: What You Need to Know.
II - ACCESS TO TP ACTIVITIES
Solutions above should also resolve some of the encountered problems to access to TP activities.
Regarding problems of access to the notebook server, we’re investigating this “Spawn failed” mistake. We are not sure yet whether it is a browser-side problem or a problem related to the container that hosts the JupyterLab environment.
To help solving the problem, please let us know if this error occurs for you on all browsers, on the first launch or on every launch in the related topic Le serveur pour le Notebook du TP ne se lance pas.
We are truly sorry for the inconvenience.
Good continuation of MOOC to all of you!
The pedagogical team of the Internet of Things MOOC.
Version française
Nous rencontrons actuellement deux problèmes techniques pour l’accès au forum et aux activités TP du Mooc depuis FUN avec certains navigateurs (dont Chrome et Safari)
En attendant de résoudre le problème, voici des solutions de contournement.
I - ACCES AU FORUM : 3 solutions de contournement
Solution 1 - Utiliser le navigateur Firefox
Solution 2 - Si le problème n’est pas résolu avec Firefox, accès direct au forum en dehors de la plateforme FUN
-
installer si besoin Mozilla Firefox sur votre ordinateur
-
se connecter au Mooc depuis Mozilla Firefox
-
aller dans le forum (bouton “FORUM” en haut de la page ou dans le dernier onglet de chaque séquence)
-
créer un mot de passe depuis le cadre où est affiché le forum :
- cliquez sur votre image de profil
, puis sur la petite roue crantée !
- cliquez sur l’onglet “Préférences” .
- dans le menu de gauche, choisissez “ Compte ”
- cliquez sur “Envoyer un courriel de réinitialisation du mot de passe” dans la page principale, sous la mention “Mot de passe”
- cliquez sur votre image de profil
Dès que vous recevrez le mail pour réinitialiser votre mot de passe, vous n’aurez qu’à suivre les instructions indiquées dans le mail !
Une fois le mot de passe créé, vous pourrez accéder au forum, sans passer par la plateforme FUN, depuis le lien : https://mooc-forums.inria.fr/moociot/
Par la suite, utilisez votre login FUN (identifiant ou adresse mail) et le mot de passe que vous avez choisi lors de la réinitialisation pour vous connecter au forum.
Solution 3 - Si vous utiliser Chrome 80 , il est nécessaire de modifier le niveau de sécurité des cookies
-
Modifier le paramètre “SameSite by default cookies” (=disabled) :
- depuis chrome, aller à l’adresse : chrome://flags/
- modifier le paramètre “SameSite by default cookies” en mettant la valeur “disabled”
Pour avoir des informations supplémentaires sur ce paramètres et ses effets, vous pouvez lire l’article fourni par Adobe Target Help Stratégies de cookie Google Chrome samesite.
II - ACCÈS AUX ACTIVITÉS TP
Les solutions ci-dessus devraient aussi résoudre certains des problèmes rencontrés pour l’accès aux TP.
Pour les problèmes d’accès au serveur des TP, nous sommes en train d’investiguer sur cette erreur “Spawn failed”.
Nous ne savons pas encore bien s’il s’agit d’un problème côté navigateur ou lié à l’instanciation du conteneur qui héberge votre environnement JupyterLab.
Pour aider à résoudre le problème, n’hésitez pas à nous signaler si cette erreur se reproduit pour vous sur tous les navigateurs, lors du premier lancement ou à chaque lancement dans le fil de discussion dédié Le serveur pour le Notebook du TP ne se lance pas.
Avec nos excuses pour ce désagrément.
Bonne continuation de MOOC à toutes et à tous !
L’équipe pédagogique du Mooc Internet of Things